Wybór operatora / dostawcy domen
Po rzetelnym research’u rynku, jako rejestratora moich domen wybrałem firmę OVH.pl – na chwilę obecną oferuje najtańsze domeny .pl – 12zł pierwszy rok, później, co roku 50zł. Istnieją jeszcze inni dostawcy z podobnymi cenami, ale ovh jest chyba najczęściej polecany – takie odniosłem wrażenie po lekturze różnych komentarzy w sieci.
Musisz wiedzieć, że ustawienie nowej domeny dla starej strony najczęściej wiąże się ze spadkiem ruchu w witrynie, dlatego najlepszym rozwiązaniem jest nadanie nowego adresu od razu podczas tworzenia strony tzn. zanim zaczniesz tworzyć content i pozycjonować, żeby linkować do nowej domeny, a nie do adresu, który w przyszłości będzie nieaktywny. Wprawdzie przekierowania są możliwe…
Należy uważać na promocje typu “domeny za darmo”, gdyż bezpłatny jest tylko pierwszy rok, a koszt odnowienia po roku to najczęściej 100zł, które trzeba będzie płacić co 365 dni, zamiast 50zł w ovh.
Wybór domeny
W nazwie nie powinno być myślników, gdyż utrudniają one słowne przekazywanie adresu strony np. przez telefon dyktowanie: praca… myślnik… w… myślnik… domu…kropka… peel jest mniej wygodne niż pracawdomu…kropka… peel
Najlepiej wybierać domeny z końcówką .pl, gdyż z oczywistych względów cieszy się ona największym zaufaniem wśród polskich internautów.
Domena powinna być możliwie najkrótsza.
Nazwą domeny może być:
- słowo kluczowe, czyli tzw. domena wyszukiwarkowa, która ułatwia pozycjonowanie (np. wspomniana pracawdomu.pl), choć po ostatniej aktualizacji algorytmu wyszukiwarki Google (tzw. pingwin) wielu ekspertów wstępnie donosi, że słowo kluczowe w nazwie domeny traci na sile w kontekście seo
- nazwa firmy, projektu, imię, nazwisko itp., czyli mocno unikalne nazwy domen są korzystniejsze podczas budowania marki (branding) wokół firmy, projektu lub osoby – wielu marketerów zaleca wybór właśnie takich domen
- cwana kombinacja słowa kluczowego z unikalną nazwą może być jednocześnie korzystna dla pozycjonowania i brandingu 😉