Reklama/promocja internetowa, z angielskiego e-marketing, internet marketing czy online marketing dzieli się następująco:
Forum marketing. Darmowy, skuteczny, ale wymaga przestrzegania kilku reguł:
- promowana strona musi być powiązana z tematem forum
- przed umieszczeniem linków w podpisie/sygnaturze należy zapoznać się z zasadami forum w tej kwestii – różne fora, różne limity
- podpis/sygnatura nie może być w agresywnej kolorowej formie, najlepiej małe nieskomplikowane linki
- pierwsze wysłane posty nie mogą być reklamami, w pierwszej kolejności należy włączyć się w dyskusje, pomagać innym i budować nowe kontakty
- należy skupić się na działach, które wzbudzają najwięcej zainteresowania
Article marketing. Darmowa metoda generowania wiecznego ruchu. Na końcu artykułu (w podpisie) umieszcza się link do promowanej strony. Jeśli artykuł jest wartościowy, inni użytkownicy umieszczają go na swoich stronach. W Polsce przykładem takich serwisów jest Artelis lub Eioba. Ten sposób reklamy ma jedną wadę – przyczynia się do zaśmiecania sieci zduplikowanymi treściami.
Content marketing. Ewolucja poprzedniego sposobu na reklamę. Jednak w tym przypadku właściciel strony otrzymuje wynagrodzenie za umieszczenie unikatowego artykułu na swojej stronie. Główne założenie to obowiązkowa wartość merytoryczna artykułu – nie może mieć charakteru reklamowego. Główny serwisy w Polsce to WhitePress.
Video marketing. Nietrudno się domyśleć, że najlepszym serwisem jest Youtube, ale są też inne jak Metacafe, Veoh czy Dailymotion. Należy nagrać krótki film dotyczący promowanej strony.
Blog marketing. Polega na komentowaniu wypowiedzi na blogach o podobnej tematyce, oczywiście z linkiem w podpisie.
Social-media marketing. Portale społecznościowe to obecnie największe medium. Konto na Facebooku to obowiązkowe minimum. Jeśli jest możliwość w polu BIO/O Autorze należy umieścić linki.
Classifieds marketing. Darmowe serwisy ogłoszeniowe.
Baner marketing. Należy przygotować własny, unikatowy baner graficzny i umieszczać go na serwisach reklamowych posiadających tą opcję.
Email marketing. Prymitywną formą email marketingu jest skonfigurowanie w programie pocztowym sygnatury/podpisu z linkami stron. Dzięki temu każdy wysłany email będzie zawierał adresy reklamowanych stron. Zazwyczaj polega to na stworzeniu pliku tekstowego i wpisaniu ścieżki do niego w programie pocztowym – dla Thunderbirda: narzędzia > konfiguracja kont > zaznacz ‘dołączaj sygnaturkę’ i wybierz plik tekstowy z dysku. Właściwą formą email marketingu jest używanie autorespondera z załadowaną serią wiadomości email (biuletyn, newsletter). Dzięki formularzowi opt-in (np. imię i email) zdobywa się subskrybentów i buduję bazę emailową. Pozwala to na bezpośredni kontakt i jest wysoce skuteczne. W sieci można znaleźć darmowe narzędzia w okrojonej formie, które na początek w zupełności wystarczą. Porównanie narzędzi do email marketingu.
Pay-per-click marketing (PPC). Umiejętne użycie Google AdWords jest najszybszą i najskuteczniejszą formą promocji w Internecie. Przy małej inwestycji można wiele zyskać w krótkim czasie. Jednak efektywna praca z adwords wymaga nauki i wyciągania celnych wniosków ze statystyk.
Search engine optimization (SEO). Pozycjonowanie to szereg działań zmierzający do umieszczenia serwisu na jak najwyższych pozycjach w wynikach wyszukiwań np. wyszukiwarki Google na określone słowa/frazy kluczowe. Znajomość skutecznego pozycjonowania jest w obecnych czasach Świętym Gralem dla prawie każdego biznesu. W przypadku WordPressa pomocna w kontekście SEO jest darmowa wtyczka Yoast SEO i jej odpowiednia konfiguracja.
Ebook marketing. Czyli stworzenie książki elektronicznej na ten sam temat co promowana strona i umieszczenie do niej linku w książce. Ebooki wysokiej wartości merytorycznej można śmiało sprzedawać, słabsze rozdawać za darmo lub jako prezent za zapis na biuletyn.
Mobile marketing. Ta gałąź właściwie obejmuje wszystko powyższe, ale dotyczy reklam wyświetlanych na urządzeniach mobilnych.