Pierwszy kontakt z Yoast SEO (do wersji 2.3 WordPress SEO by Yoast), czyli wtyczką wspierającą optymalizację serwisu pod kątem SEO, może przytłoczyć nowicjuszy. Ze względu na mnogość funkcji, znajomość najważniejszych zasad optymalnej konfiguracji tego pluginu może okazać się kluczowa w skutecznej promocji strony.

Instalacja, jak każdej nowej wtyczki, sprowadza się do wejścia w panelu WordPressa w Wtyczki » Dodaj nową. W polu Szukaj wtyczek wpisać/wkleić Yoast SEO i Enter. Następnie Zainstaluj i Włącz. Druga możliwość dla bardziej zaawansowanych to ręczna wysyłka plików na serwer.

Dla przejrzystości rozpisałem pełne menu wtyczki, ale opisy konfiguracyjne dotyczą tylko istotnych opcji. Wtyczka Yoast SEO ma stosunkowo dobre tłumaczenie na język polski razem z podpowiedziami znajdującymi się przy opcjach, dlatego należy się z nimi zapoznać konfigurując plugin według poniższego poradnika.

Spis treści
 » Ogólne
 » Tytuły i meta tagi
 » Społeczności
 » Mapa strony XML
 » Zaawansowane
 » Narzędzia
 » Search Console
 » Ustawienia indywidualne dla różnych typów treści

OGÓLNE

» Ogólne. Przewodnik wprowadzający, najnowsze zmiany i ustawienia domyślne.

» Twoje dane. Należy wypełnić wszystkie pola, gdyż są używane przez Google.

» Narzędzia webmasterów. Osobiście nic tu nie wpisuje. Korzystam tylko z Google Search Console (wcześniej Google Webmaster Tools), które integruje w dalszych opcjach. Oficjalnie wystarczy tu wpisać poprawne kody weryfikacyjne, które pobiera się ze stron tych narzędzi podczas rejestracji. Dzięki temu nie trzeba przesyłać plików weryfikacyjnych na serwer. Według Yoasta warto to zrobić nie tylko dla Google, ale także dla Bing i Yandex, gdyż dostarczają sporo informacji przydatnych przy optymalizacji witryny.

Weryfikacja możliwości indeksacji przez OnPage.org domyślnie włączona  Enabled  i tak ma zostać.

» Bezpieczeństwo. Możliwość włączenia/wyłączenia wrażliwych funkcji wtyczki dla Autorów i Redaktorów. Jeśli stronę prowadzisz samodzielnie, ustawienie jest nieistotne.

TYTUŁY I META TAGI

Strategiczna i jedna z najważniejszych sekcji konfiguracji wtyczki! Optymalne ustawienie ma znaczący wpływ na widoczność strony w wynikach wyszukiwania, czyli SERPach. W pierwszej kolejności ważna teoria.

Szablony tytułów generują tytuł strony (title), a szablony meta opisów generują opis strony (description)! W kodzie będzie to wyglądało tak:

<title>Tytuł wygenerowany z szablonu tytułu</title>
<meta name="description" content="Opis wygenerowany z szablonu meta opisu."/>

O ile szablony tytułów są domyślnie skonfigurowane, o tyle pola szablonów meta opisów są domyślnie puste (celowo, ale o tym dalej). Tymczasem są one ważne dla wyszukiwarek i serwisów zewnętrznych np. korzysta z nich Facebook. Przy braku meta opisów, serwisy zewnętrzne wyświetlają opisy generowane automatycznie, nad czym właściciel strony nie ma kontroli. Jednak wówczas występuje inny korzystny czynnik np. w przypadku wyszukiwarki Google – wygenerowane opisy w SERPach zawierają wyszukiwaną frazę. Można także każdy opis opracować indywidualnie w edycji wpisu/strony.

Zmienne podstawowe i zaawansowane są wypisane w Help Center  (fioletowy pasek nad ustawieniami) . Charakteryzują się podwójnym znakiem procentu %% na początku i końcu nazwy. Ich działanie polega na zamianie na wartości zależne od aktualnie przeglądanej treści. Można je mieszać razem ze zwykłym tekstem.

Szablony tytułów i meta opisów definiuje się osobno dla Strony głównej, Typów treści (wpisy, strony, media, własne typy), Taksonomii (kategorie, tagi, własne taksonomie) oraz Archiwów autorów i dat.

Opcje dodatkowe znajdujące się w sekcji Typy treści, Taksonomie i Archiwa:

  • Tagi meta dla robotów: Index / Noindex. Pozwala lub zabrania wyszukiwarkom indeksowania określonej sekcji. Z tej opcji należy korzystać bardzo ostrożnie, gdyż wyłącza widoczność treści w wynikach wyszukiwania (SERP).
  • Data w podglądzie: Pokaż / Ukryj. Włącza lub wyłącza wyświetlanie daty publikacji treści w podglądzie wyglądu wyniku wyszukiwania w Google pokazywanym na stronie edycji treści. Powinno być włączone dla wpisów.
  • Ustawienia meta Yoast SEO: Pokaż / Ukryj. Włącz lub wyłącza wyświetlanie boksu Yoast SEO pod edytorem tekstowym na stronie edycji treści. Osobiście ukrywam boks przy mediach i stronach generowanych automatycznie przez inne wtyczki, gdyż raczej nie będę go używał do optymalizacji tych treści.

» Ogólne

Wybór separatora tytułu to skromny sposób na wyróżnienie wpisu w SERPach i zwiększenia jego czytelności – osobiście najczęściej stosuje dużą kropkę, gwiazdkę lub podwójne strzałki. W zależności od wykorzystanego szablonu pojawia się opcja Wymuszone przepisywanie tytułów, która w większości przypadków jest ustawiona prawidłowo. To ustawienie może być pomocne przy problemach z tagiem title np. jego dublowaniem.

» Strona główna

Jeśli strona główna nie jest ustawiona jako statyczna (sprawdź w Ustawienia » Czytanie), czyli wyświetla najnowsze wpisy z bloga to występuje tu paginacja (/page/2/ itd.). W takim przypadku w szablonie tytułu musi znajdować się zmienna %%page%%, która jest zamieniana na np. strona 2 z 7. Ta zmienna powinna być także w szablonie tytułów wpisów i stron oraz innych stronicowanych zbiorów jak media. Drugą niezbędną zmienną jest %sep%, która odpowiada za wybrany separator tytułu w sekcji Ogólne.

Tytuł strony głównej nie powinien przekraczać 60 znaków, natomiast opis 160. Przykładowy szablon meta opisu dla strony głównej z użyciem jednej zmiennej (aktualna data), który wykorzystuje na tej stronie:

Zarabianie w Internecie bez farmazonów! Artykuły ebiznesowe i technologiczne zrozumiałe dla każdego! Czytaj, stosuj, zarabiaj! eBiznes 4All • %%currentdate%%

» Typy treści

Trzeba zastanowić się nad szablonami tytułów i meta opisów.

Szablony tytułów. W tym przypadku tytuł wpisu lub strony powinien być pierwszym elementem w szablonie, gdyż jako zbiór słów kluczowych jest ważnym czynnikiem pozycjonującym witrynę w SERPach – dla wyszukiwarek pierwszy człon tytułu jest najważniejszy. Ma to także znaczenie dla wygody użytkowników przeglądających wyniki wyszukiwania, którzy widząc szukaną frazę na początku tytułu są bardziej chętni do kliknięcia i przejścia na stronę. Całe szczęście jest to domyślne ustawienie Yoast SEO. Sprawdź czy %%title%% jest pierwszym elementem w szablonach tytułów.

Według Yoasta, także zmienna %%sitename%% powinna być stałym elementem tego szablonu, gdyż jej usunięcie grozi modyfikacją nagłówków przez Google, które samo doklei nazwę strony. Wówczas ustawianie tytułów staje się bezużyteczne.

Dodatkowe wskazówki dotyczące tworzenia optymalnych tytułów:

  • słowa kluczowe powinny być zawarte w pierwszych 60-70 znakach, bo tyle ich Google wyświetla w SERPach
  • warto zastanowić się nad niestandardowym wyróżnieniem własnych tytułów na tle konkurencji w wynikach wyszukiwania np. poprzez wykorzystanie znaków specjalnych
  • dobre tytuły wywołują emocje, dlatego warto zadać pytanie lub dać obietnicę, że strona docelowa ją spełnia

Oczywiście powyższe podpowiedzi wykorzystuje się w trakcie pisania konkretnego tytułu podczas tworzenia wpisu lub strony.

Szablony meta opisów. Mówi się, że dobry opis jest pisany ręcznie podczas edycji wpisu/strony! Powinien on zachęcać użytkownika do kliknięcia (wezwanie do działania np. sprawdź/czytaj więcej) oraz przynajmniej raz zawierać wybrane słowo/frazę. Wtyczka Yoast SEO…

  1. ..umożliwia zbiorczą edycję/utworzenie tytułów i opisów, dla ułatwienia optymalizacji (SEO » Narzędzia » Edytor hurtowy)
  2. ..analizuje i podpowiada co warto zmienić podczas tworzenia meta opisu dla poszczególnych wpisów/stron » więcej…

Według Yoasta, zamiast generować opisy ze zmiennych lepiej pozostawić je do wygenerowania przez wyszukiwarkę, która wyświetli fragment treści z szukanym słowem lub frazą kluczową.

Po przeczytaniu definicji zmiennych wpadłem na pomysł, który powinien rozwiązać mój problem i chyba nie tylko mój. W SERPach Google wyświetla starą datę publikacji postu, co zaniża klikalność. Idealnie byłoby gdyby pokazywał nowszą i atrakcyjniejszą datę ostatniej modyfikacji wpisu/strony, co w przypadku strony z często aktualizowanymi artykułami byłoby bardzo korzystne.

Drugim elementem powinien być opisowy skrót wpisu/strony generowany automatycznie przy braku zdefiniowanego ręcznie – jeśli dobrze rozumie chodzi o opis wpisywany dla poszczególnych wpisów/stron. To także jest korzystne, jeśli kiedyś przy starych postach nie wpisywano meta opisu, a teraz się to robi. Czyli przy starych nic się nie zmienia (nadal automat), natomiast przy nowych powinien pokazać się autorski opis. Innymi słowy, data ostatniej modyfikacji + opis powinien działać przy tych zmiennych:

%%modified%% %%excerpt%%

Jednak mam wrażenie, że brak daty modyfikacji artykułu zaburzy wyświetlanie tak przygotowanego szablonu meta opisu. Czytelników znających skuteczne rozwiązanie tego problemu zapraszam do komentowania.

» Taksonomie

Trzeba opracować szablony meta opisów lub dla każdej kategorii/tagu przygotować unikalny opis, co wydaje się korzystniejsze, ale jednocześnie bardzo czasochłonne przy sporej ich ilości (Wpisy » Kategorie/Tagi).

W pewnych konfiguracjach zalecane jest wyłączenie indeksowania przy tagach np. w przypadku ich małej ilości. Z drugiej strony tagi według niektórych specjalistów przejęły rolę wyłączonego znacznika meta keywords. Osobiście indeksuje kategorie i tagi.

Domyślne szablony tytułów kategorii i tagów można zmodyfikować w następujący sposób… Niech ten przykład pobudzi Twoją kreatywność, albo skopiuj i po bólu 😉

zamiast: Archiwa: %%term_title%% %%page%% %%sep%% %%sitename%%

można zrobić: Wszystko o %%term_title%% %%page%% na %%sitename%%

» Archiwa

Archiwa autorów i dat można zupełnie wyłączyć lub nadać im tag noindex, co zapobiegnie duplikacji treści w wynikach wyszukiwania. Jest to wskazane w przypadku tylko jednego autora, gdyż jego archiwum będzie identyczne jak strona główna lub w przypadku braku bloga w witrynie. Archiwa dat najczęściej można zupełnie wyłączyć. Osobiście wyłączam archiwa autorów i dat.

» Inne

Ustawienia znaczników meta dla całej witryny we wtyczce Yoast SEO umożliwiają globalną modyfikacje kilku elementów nagłówka:

  • Subpages of archives: Index / Noindex. (Podstrony w archiwach) Włącza lub wyłącza indeksowanie podstron stronicowania (np. /page/2/). Warto ustawić noindex, co spowoduje, że owe podstrony nie będą indeksowane, czyli nie będą zaśmiecać wyników wyszukiwania. Użytkownik powinien odwiedzać konkretny wpis, a nie ich listę. Jednak pod względem optymalizacji SEO, indeksowane listy przyciągają ruch z długiego ogona (wielowyrazowe frazy kluczowe). Jednakże jakość tego ruchu jest zazwyczaj bardzo niska – użytkownik wchodzi na stronę i wychodzi, bo nie znalazł odpowiedzi tylko zbitkę szukanej frazy w kilku różnych zdaniach, a nawet artykułach.
  • Znacznik meta keywords. Domyślnie wyłączony, gdyż nie jest już brany pod uwagę przez wyszukiwarki. Jednak jego stosowanie nie zaniża rankingów i według niektórych ekspertów warto go wykorzystywać, ale w inny sposób i dla innych korzyści. Jako keywordy można wpisywać słowa kluczowe z popularnym błędem lub ID produktu sklepowego, co usprawni wyszukiwanie w samej witrynie. Niektóre katalogi stron www i darmowe indeksy pobierają keywordy jako kategorie i tagi. Czasami keywordy stanowią dla adminów swoistą metodę dodatkowej i ostatecznej weryfikacji (drugie spojrzenie) przygotowanego tytułu czy treści, co stwarza możliwość do korzystnej poprawki. Ostatni argument: nikt nie wie jak będą zachowywały się wyszukiwarki w przyszłości 😉
  • Noodp. Włącza lub wyłącza pobieranie przez wyszukiwarki opisu strony z katalogu DMOZ. Warto to włączyć – Enabled

SPOŁECZNOŚCI

» Profile. Dodać profile społecznościowe skojarzone z witryną.

» Facebook. Open Graph jest domyślnie włączony. Warto uzupełnić ustawienia strony głównej i ustawienia domyślnego obrazu, który będzie pobierany, gdy udostępniany wpis nie posiada żadnej grafiki (jak zawsze, najkrótszy bok to minimum 200px żeby dobrze wyglądało, zalecany rozmiar to 1200×630). Dodanie administratora Facebooka umożliwi dostęp do statystyk Facebook Insights → Instrukcja integracji…

» Twitter. Karty Twittera są domyślnie włączone. Można je wyłączyć jeśli konto Twittera nie zostało skojarzone z witryną. W pewnych branżach (np. gdzie grupa odbiorców korzysta z Twittera) warto zainstalować dodatkowe wtyczki, które będą automatycznie umieszczać na Twitterze link do nowego postu na stronie.

» Pinterest. Dziedziczy ustawienia Open Graph z ustawień Facebook’a. Dodatkowe pole na tag potwierdzający własność strony.

» Google+. Miejsce na adres strony w G+. Osobiście umieszczam tu ten sam adres, który użyłem na pierwszej karcie Profile.

MAPA STRONY XML

» Ogólne. Domyślne włączone automatyczne generowanie mapy strony po publikacji nowej treści i tak ma zostać – Enabled. Dodatkowo wtyczka Yoast SEO informuje wyszukiwarki Google i Bing o zmianach na stronie.

» Strony autorów i użytkowników. Wskazane jest wyłączenie tej opcjiDisabled – jeśli w serwisie jest tylko jeden autor lub gdy pojawianie się archiwów autorów w wynikach wyszukiwania jest niepożądane z różnych powodów.

» Typy treści. Możliwość wykluczenia z mapy strony określonych typów treści. Zazwyczaj warto wyłączyć treści typu media i strony generowane przez wtyczki.

» Wykluczone wpisy. Umożliwia usunięcie z mapy strony pojedynczych treści po wpisaniu ich identyfikatorów.

» Taksonomie. Możliwość wykluczenia z mapy strony kategorii i tagów. Jeśli tagi zostały oznaczone jako Noindex to z mapy strony także można je wykluczyć.

ZAAWANSOWANE

» Okruszki ang. breadcrumbs pokazują aktualną lokalizację użytkownika na stronie razem ze wszystkimi stronami nadrzędnymi zaczynając od strony głównej (wygodne dla użytkownika i lubiane przez Google). Jeśli szablon nie obsługuje okruszków należy dodać do niego krótki kod według tej instrukcji. Warto to aktywować.

W skrócie. Poniższy kod…

<?php if ( function_exists('yoast_breadcrumb') ) 
{yoast_breadcrumb('<p id="breadcrumbs">','</p>');} ?>

… należy wkleić w odpowiednim miejscu w plikach single.php (Wpis) i/lub page.php (Strony). Yoast jako wygodną alternatywę, która ogarnie wszystkie treści podaje także sam koniec kodu w plik header.php. Sprawdziłem – na tej stronie to działa, ale okruszki są wyświetlane także na stronie głównej i tuż pod logiem strony co wygląda nieprofesjonalnie. Tutaj lepiej sprawdziła się pierwsza sugestia i tak to wygląda w kodzie…

Okruszki w pliku single.php w motywie Franz Josef

Okruszki w pliku page.php w motywie Franz Josef

Natomiast moja konfiguracja w ustawieniach Yoast SEO wygląda tak…

Konfiguracja okruszków Yoast SEO

» Bezpośrednie odnośniki.

  • Przekierowania adresów. Pierwsza opcja pozwala usunąć z linków kategorii element /category/. Przydatne (krótszy, zgrabniejszy link), ale trzeba uważać jeśli nazwa kategorii jest taka sama jak jakikolwiek inny link. Wówczas usunięcie tego elementu spowoduje występowanie dwóch takich samych adresów i problemy z poprawnym wyświetlaniem. Druga opcja umożliwia przekierowanie adresu załącznika (np. obrazu) do adresu wpisu, do którego owy załącznik jest dodany. Jest to korzystne i warto to włączyć Redirect – gdyż załączniki jako specyficzne wpisy, posiadają własne strony, na które użytkownicy raczej nie powinni wchodzić.
  • Porządek w odnośnikach bezpośrednich. Pierwsza opcja pozwala na automatyczne usuwanie z adresów stron słów pomijalnych tzw. stopwords, czyli krótkich słów o niewielkim znaczeniu (np. a, i, aczkolwiek). Domyślnie włączone – Remove (Usuń) – ale w razie potrzeby można wyłączyć – Keep (Zachowaj). Druga opcja (zmienna ?replytocom) usuwa tą zmienną z linków Odpowiedz, służących do zagnieżdżania komentarzy. Jej usunięcie – Remove – uniemożliwia wykorzystanie tej funkcji przez użytkowników z wyłączoną obsługą JavaScript (niekorzystne), ale na stronach z dużą ilością komentarzy, wg Yoasta drastycznie zwiększa efektywność ich indeksacji – ustawić według potrzeby. Trzecia opcja usuwa z adresów parametry, które bywają wykorzystywane przez różne wtyczki lub przez indywidualne modyfikacje. Po jej włączeniu pojawia się nowa sekcja ustawień umożliwiająca ochronę wybranych parametrów (parametry URL wyszukiwarki Google, parametry kampanii Google Analytics (?utm_) i Adwords oraz własne parametry).

» Kanał RSS. Opcja umożliwia dodanie dowolnego tekstu, kodu html lub zmiennych (widoczne pod ustawieniami) przed wpisem w kanale RSS i po. Przydatne w przypadku kradzieży treści przez strony generowane automatycznie z kanałów RSS. Dodanie informacji o pochodzeniu tekstu może skutecznie zniechęcić do złodziejstwa właścicieli tych stron, a jeśli nie to okradana strona otrzyma linki zwrotne wskazujące na pierwotne źródło treści.

Przykładowa konfiguracja wykorzystująca wszystkie 4 zmienne, którą stosuje:

  • Zawartość przed wpisem w RSS: Artykuł %%POSTLINK%% pochodzi z serwisu %%BLOGLINK%%.
  • Zawartość po wpisie w RSS: Źródło wpisu %%BLOGDESCLINK%% autorstwa %%AUTHORLINK%%.

NARZĘDZIA

» Edytor hurtowy. Umożliwia szybką edycję tytułów i opisów stron oraz wpisów, w tym własnych typów wpisów, bez konieczności wchodzenia na każdy wpis osobno. Bardzo przydatna funkcja podczas uzupełniania tych danych!

» Edytor plików pozwala na szybką edycję pliku robots.txt oraz .htaccess. Nie dla nowicjuszy!

» Import i eksport. Opcja importu ustawień z innych wtyczek SEO, starych modułów Yoast SEO oraz z samej wtyczki. Opcja eksportu danych wtyczki razem z taksonomią. Istnieje wygodna możliwość importu wyeksportowanych danych na inną stronę.

» Przeliczenie oceny poprawności pozycjonowania. Opcja odnawia ocenę optymalizacji SEO dla wybranych fraz kluczowych.

SEARCH CONSOLE

Warto to skonfigurować, gdyż po integracji konta Search Console z Yoast SEO, wtyczka będzie wygodnie wyświetlać w panelu WordPressa zindeksowane błędy na stronach (np. 404) obniżające jakość optymalizacji witryny, w 3 grupach:

» Wersja dla komputera. Wszystkie błędy witryny wyświetlone na komputerach stacjonarnych.

» Smartfon. Wszystkie błędy witryny wyświetlone na smartfonach.

» Telefon z internetem. Wszystkie błędy witryny wyświetlone na telefonach.

Co trzeba zrobić z błędami znalezionymi w Google Search Console? Trzeba je zlikwidować ustawiając przekierowanie.

Błąd 404 w Search Console

Pod każdym błędem jest widoczne 3-elementowe menu. Niestety opcja Stwórz przekierowanie jest nieaktywna w darmowej wersji wtyczki.

Dlatego trzeba zainstalować dodatkowy plugin do przekierowań. Najczęściej polecana wtyczka do tego celu z zaskakującą nazwą to Redirection pol. Przekierowanie. Po jej zainstalowaniu i włączeniu będzie widoczna w Narzędzia » Przekierowanie. Dla wygody warto ją zawsze otwierać w nowej karcie przeglądarki, aby nie tracić widoku błędów w Search Console. Ustanowienie przekierowania sprowadza się do wypełnienia dwóch pól URL – źródłowego (adres błędu) i docelowego (adres gdzie adres błędu ma przenosić).

Dzięki otwarciu nowej karty przeglądarki, źródłowy link można szybko skopiować klikając prawym przyciskiem myszy na opcje Zobacz widoczną pod błędem i wybierając z wyświetlonego menu np. Kopiuj adres linku – tak to brzmi w Chrome. Adres docelowy należy ustawić według potrzeby.

Poniżej przekierowanie przykładowego błędu z ustawieniami, które zazwyczaj są prawidłowe:

Przykładowe przekierowanie

Po dodaniu przekierowania, można zweryfikować jego poprawność klikając Zobacz pod błędem w Search Console. Jeśli działa należy kliknąć Oznacz jako naprawione.

Żeby nie było żadnych rebusów to wyjaśnię dlaczego tak to u mnie wygląda 🙂 Domena strony, na której jesteś wcześniej była domeną bloga na blogspocie (stąd format daty w linku i ostatni parametr ?m=0), później została przypisana do tego WordPressa. Dlatego czasami widzę takie błędy i w zależności gdzie znajduje się docelowy artykuł, ustawiam przekierowania. Gdybym przykładowy artykuł (Cytaty…) przeniósł na WP to wówczas ustanowiłbym przekierowanie na odpowiedni adres w domenie ebizpro.pl, ale tego nie zrobiłem dlatego tak to wygląda.

Ustawienia Yoast SEO dla stron i wpisów

Globalna konfiguracja wtyczki została zakończona, czas na indywidualną. Sekcja Yoast SEO znajdująca się pod edytorem tekstu każdego wpisu/strony jest najważniejszym elementem wtyczki w codziennej pracy. Składa się z 3 kart:

  • Treść. Pierwszy element to snippet generujący widok wpisu/strony w wynikach wyszukiwania Google razem z możliwością pełnej edycji – tytuł, link i opis. Brak tytułu i opisu oznacza ich automatyczne wygenerowanie na podstawie utworzonych szablonów (sekcja Tytuły i meta tagi) lub przez serwisy zewnętrzne. Warto to starannie uzupełnić przed publikacją nowej treści. Drugi to miejsce na wpisanie wybranej frazy kluczowej. Robisz to jeśli pozycjonujesz artykuł na konkretną frazę kluczową. Osobiście nie ustawiam frazy np. przy artykułach sponsorowanych, ale za to zawsze przy treściach własnego autorstwa. Trzeci to analiza treści z podpowiedziami optymalizacji, których stan jest oznaczony odpowiednim kolorem. Należy wiedzieć, że skrypt wtyczki nie uwzględnia polskiej odmiany słów, dlatego podpowiedzi to tylko sugestie/wskazówki, a nie ścisłe instrukcje! Czasami także błędnie analizuje strukturę wpisu i tym samym prezentuje nieadekwatne podpowiedzi np. komunikat o braku linków wewnętrznych, pomimo ich istnienia.
  • Zaawansowane. Możliwość ustawienia: index/noindex (warto to zrobić dla stron typu Regulamin, Polityka prywatności czy Ciasteczka), follow/nofollow dla wszystkich linków we wpisie, zaawansowane meta robots (dodatkowe znaczniki w sekcji meta strony), tytuł strony w ścieżce okruszków i kanoniczny URL (modyfikacja zawartości znacznika <link rel=”canonical”>).
  • Społeczności. Możliwość podania innego tytułu, opisu i obrazka dla udostępnień na Facebooku i Twitterze. Zalecany rozmiar obrazka dla FB to 1200×630, dla Twittera 1024×512.

Na zakończenie…

Powyższy artykuł będę aktualizował w miarę potrzeby. Szczególnie jeśli znajdę ciekawe i sprawdzone konfigurację. Kiedy to się stanie to nie wiem, bo odnoszę wrażenie, że to supertajna wiedza niedostępna dla wszystkich. Jakoś trudno znaleźć w sieci konkretne przykłady np. użycia zmiennych w tytułach i meta tagach. Jeśli masz namiary na coś podobnego, jak zawsze proszę o komentarz 🙂

Źródła:
 → https://yoast.com/meta-keywords/
 → https://yoast.com/wordpress-seo/
 → https://wpzen.pl/wordpress-seo-przewodnik-po-konfiguracji/
 → http://seoway.pl/instalacja-wtyczki-wordpress-seo-by-yoast/
 → https://moz.com/ugc/why-i-still-use-meta-keywords
 → http://girlswhowp.com/wordpress-seo-yoast-konfiguracja-krok-kroku/
 → http://seo.zgred.pl/przykladowa-konfiguracja-wtyczki-wordpress-seo-by-yoast-2019
 → http://rodzinawpraktyce.pl/yoast-seo-krotki-przewodnik-z-obrazkami/
2 komentarze/y
  1. To najlepszy artykuł w jęz. polskim jaki znalazłem w necie. Większość mam już poustawiane (korzystając z neta w szerokim tego słowa znaczeniu). Według Twojej rady włączyłem noindex w archiwach. Nie wiem jak wyłączyć w linkach do podstron wyświetlanie “index.php”. Nie chcę zbyt grzebać, ponieważ jestem tylko mini-współautorem :), tym bardziej, że takie zmiany nie są widocznie od razu a dopieru po wizycie botów z googla.
    Jakbyś mógł to doradź mi (chociaż masz to opisane) czy w Yoast->Tytuły i metatagi->Typy treści —- ten szablon:
    %%title%% %%page%% %%sep%% %%sitename%% —- jest optymalny i czy w opisie tego szablonu (poniżej) można coś od siebie nabazgrać, czy to też ma być coś z tymi %% (jak wyżej) ??? Nie zależy mi na datach.
    Strona jest statyczna, chociaż jest ustawiona na “Najnowsze wpisy”, pewnie powinienem to zmienić – czy będą jakieś konsekwencje gdy to zrobię (typu – zmiana nazw linków, lub inne). Mam jeszcze kilka pytań ale poczekam, może odpowiesz 🙂
    Tak czy inaczej dzięki 🙂

  2. to index.php to chyba jakaś prehistoryczna pozostałość, bo nigdy nie miałem z tym problemu, a nie bawie się WP od jego początku 😉 wyłączasz w ustawieniach wp → bezpośrednie odnośniki, zalecane jest ustawienie “nazwa wpisu” – seo woli ładne, zgrabne linki. Jeśli nie pójdzie to htaccess, w necie jest kilka polskich tutoriali » https://www.google.pl/?q=jak+usun%C4%85%C4%87+index.php+z+adresu+wordpress – usunięcie index.php z adresu widać natychmiast

    szablon tytułu, który podałeś jest standardowy, czy jest optymalny to zależy od charakteru witryny/projektu np. jeśli nie ma bloga i innych stronicowanych zbiorów to %%page%% jest zbędne

    opis szablonu także robisz ze zmiennych %% i/lub własnego tekstu, tylko pamiętaj 160 znaków maks, w tym uwzględniona wartość zmiennych, a nie sama zmienna

    przy czym należy pamiętać, że ustawienie własnego opisu uniemożliwia np. google generowanie opisu w locie z szukaną frazą przez użytkownika wyszukiwarki – osobiście uważam, że artykuł pisany pod konkretną frazę powinien mieć wpisany opis z uwzględnieniem wybranej frazy, natomiast długie artykuły poradnikowe bez ściśle określonej frazy moga mieć puste, dzięki czemu będą lepiej widoczne w serpach na długie frazy (tzw. długi ogon) – google będzie automatycznie generować fragment tekstu z wybraną frazą

    jeśli strona jest ustawiona na najnowsze wpisy to na stronie głównej wyświetla najnowsze wpisy z bloga, ustawienie statycznej strony głównej wymaga także wybrania strony głównej i strony z wpisami – możesz to sprawdzić w ustawienia wp → czytanie → str główna wyświetla… jeśli dobrze pamiętam zalecenia seo sugerują ustawienie “najnowsze..”

    konsekwencje zmiany? pewnie będzie trzeba troche pogrzebać kosmetycznie, nic poważniejszego raczej nie widzę

    Sorry, że tak późno odpowiadam, ale dopadł mnie deficyt czasu 😉

Napisz komentarz. Twoje myśli są tu zawsze mile widziane ↓

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.