Aktualizacje algorytmu wyszukiwarki Google potrafią przewracać stabilne biznesy – tak było, jest i będzie dopóki istnieją możliwości działań nieetycznych i dopóki algorytm jest rozwijany. Google od zawsze dąży do prezentowania jak najlepszych wyników wyszukiwań, dlatego może lepiej skupić się na rozwoju contentu na stronie niż na tymczasowych i niebezpiecznych skrótach sztucznie podbijających pozycję witryny?
Jak zmienia się algorytm wyszukiwarki? Stałe cele i trendy
- Lepsze namierzanie źródeł linkowania, farm treści i schematów treści (np. precli). Coraz ważniejsza jest jakość linków, zamiast ilości. Google nie lubi mało urozmaiconego tekstu – bez formatowania, obrazów czy video.
- Coraz ważniejsza jest jakość i spójność tematu serwisu. Większe znaczenie częstych aktualizacji contentu.
- Liczy się coraz bardziej długość odwiedzin, szybkość ładowania strony, jej kompatybilność z różnymi urządzeniami (RWD – Responsive Web Design) i jakość odwiedzin np współczynnik odrzuceń.
- Coraz bardziej liczy się naturalność profili linków przychodzących. Liczą się linki z serwisów społecznościowych (w tym nofollow, bo uwiarygadniają treści w serwisie).
- Jakoś i zaufanie do serwisu mierzone m.in. przez wiek domeny i linki z zaufanych serwisów.
- Mocniejsze piętnowanie serwisów zasysających, kradnących i duplikujących treść. Kary za nadużywanie słów kluczowych.
- Nietematyczne linki wychodzące zaczynają być coraz bardziej niebezpieczne.
- Słabe lub spamerskie linki przychodzące zaczynają być coraz bardziej niebezpieczne.
Jak zabezpieczyć się przed utratą ruchu po aktualizacji algorytmu wyszukiwarki?
Odpowiedź jest banalnie prosta – działaj rozsądnie, bo algorytm jest coraz mądrzejszy. Innymi słowy, trudniej go oszukać, więc po co w ogóle marnować na to czas i energię? Lepiej realizować jego oczekiwania i właśnie w ten sposób go “oszukiwać” – wysokiej jakości content to najlepszy seohack na Google i zabezpieczenie na przyszłe zmiany algorytmu!
- Zawsze patrz oczami użytkownika na serwis.
- Buduj jeden poziom zaplecza wartościowych serwisów. Zadbaj o wygląd swoich stron, w tym także zapleczowych.
- Dodawaj treści do serwisu, aktualizuj go. Zadbaj o dużą ilość tekstu w serwisie. Dodaj blog do strony firmowej i podstrony typu opinie klientów, rekomendacje czy portfolio (czynniki jakościowe). Rozwiń stronę o nas, o mnie czy o firmie. Koniecznie zadbaj o wpisy gościnne na stronie/blogu.
- Unikaj schematycznego rozmieszczania linków w serwisie.
- Rozważ samodzielne pozycjonowanie własnych serwisów. Na dzień dzisiejszy zlecenie pozycjonowania obarczone jest coraz większym ryzykiem – większość firm pozycjonerskich nie dywersyfikuje profilu linków, tylko masowe katalogowanie i preclowanie. Nie kupuj usług śmieciowego katalogowania i preclowania. W dużej części ręcznie kataloguj i precluj (rozsądnie używaj automatów typu publiker). Najważniejsze serwisy dodawaj ręcznie do najlepszych katalogów i precli.
- Stosuj różnorodne techniki zdobywania linków (naturalny profil linków, dywersyfikacja). Zdobywaj linki zarówno follow, jak i nofollow oraz na grafice. W miarę rozsądnie rozłóż w czasie zdobywanie linków – stopniowy i regularny wzrost linków przychodzących. Dywersyfikuj anchor teksty linków. Zdobywaj koniecznie linki do podstron serwisu – nie tylko do strony głównej.
- Uważaj na szybkie dołożenie linków do strony.
- Uważaj na tematyczność linków wychodzących od ciebie – dodawaj nofollow do linków nietematycznych, linkuj do wikipedii, .gov czy .edu.
- Nigdy nie stawiaj wszystkiego na wejścia z google (dywersyfikuj ruch).
- Komentuj na blogach i forach linkując do siebie (ręcznie np. raz w tygodniu)
- Choć trochę działaj społecznościowo. Zadbaj o profil w popularnych serwisach (facebook, goldenline, profeo, branżowe)
- Rozważ choć delikatną promocję w adwords.
- Nie stosuj swl’i na głównych stronach.
- Stosuj rel=canonical (przekierowanie kanoniczne).
- Stosuj artykuły kategoriowe / działowe. Uważaj na duplikowanie treści w obrębie serwisu.
- Uważaj na linki site-wide (linki widoczne na każdej podstronie).
- Nie spamuj title (tytuł strony) – max 2 razy powtórzenia słowa kluczowego.
- Nie rób nerwowych ruchów i wielu rzeczy naraz.
- Nie przesadzaj z ilością reklam na serwisie.
Osobiście mocno podbiłbym punkt z social mediami. z moich obserwacji wynika, że jest to dość mocny ranking factor. Szeruj content, gdzie tylko można – masz większe prawdopodobieństwo zaindeksowania i linka z mocnej domeny 😉
racja, social coraz ważniejszy