Konfiguracja nowego WordPressa LISTA KONTROLNA

Po zainstalowaniu nowej instalacji WordPressa trzeba przeprowadzić podstawową konfigurację, aby osiągnąć jak najwyższy potencjał optymalizacji tego CMSa. Jest to podstawowy czynnik wpływający na wygodną pracę z nim i zwiększoną widoczność witryny w wynikach wyszukiwania (SERPach).

Konfiguracja nowego WordPressa. Podstawowa lista kontrolna

Ustawienia » Ogólne » Adres WordPressa & Adres witryny

Zazwyczaj zalecane jest użycie wersji bez www, gdyż wówczas link jest krótszy i zgrabniejszy. W obu polach należy wpisać tego samego URLa bez ostatniego ukośnika, czyli przykładowo…

http://twojadomena.pl

Trzeba również prawidłowo skonfigurować ustawienia witryny w Google Search Console. Po zalogowaniu na swoim koncie, przy wybranej witrynie należy kliknąć symbol koła zębatego, następnie Ustawienia witryny i w sekcji Preferowana domena zaznaczyć Wyświetlaj adresy URL jako twojadomena.pl. Analogicznie przy podaniu w ustawieniach WP wersji z przedrostkiem www.

W Ustawieniach ogólnych należy także ustawić odpowiednią strefę czasową, format daty i godziny. Osobiście jako format daty zaznaczam Własny i wpisuje d.m.Y, dzięki czemu zapis daty wygląda najnormalniej wg mnie. Czasami należy także edytować pierwszy dzień tygodnia i język witryny.

Ustawienia » Pisanie » Usługi aktualizacji

W tej sekcji warto wkleić listę adresów tzw. Update Services, które służą do powiadamiania o nowej treści na stronie. Lista, którą stosuje…

http://api.feedster.com/ping
http://api.moreover.com/RPC2
http://api.moreover.com/ping
http://blogsearch.google.com/ping/RPC2
http://bulkfeeds.net/rpc
http://blo.gs/ping.php
http://bblog.com/ping.php
http://geourl.org/ping
http://ipings.com
http://ping.blo.gs/
http://ping.feedburner.com
http://ping.syndic8.com/xmlrpc.php
http://ping.weblogalot.com/rpc.php
http://ping.bloggers.jp/rpc/
http://rpc.pingomatic.com/
http://rpc.twingly.com
http://rpc.blogrolling.com/pinger/
http://rpc.technorati.com/rpc/ping
http://rpc.weblogs.com/RPC2
http://topicexchange.com/RPC2
http://www.blogdigger.com/RPC2
http://www.blogshares.com/rpc.php
http://www.blogsnow.com/ping
http://www.blogstreet.com/xrbin/xmlrpc.cgi
http://www.blogpeople.net/servlet/weblogUpdates
http://www.newsisfree.com/xmlrpctest.php
http://www.feedsubmitter.com
http://www.pingerati.net
http://www.pingmyblog.com
http://www.weblogalot.com/ping
http://xping.pubsub.com/ping

Ustawienia » Czytanie » Strona główna wyświetla

Ta opcja zazwyczaj powinna być ustawiona na Najnowsze wpisy. Dynamiczna strona główna pokazująca najnowsze wpisy na blogu jest lepiej widziana przez Google niż strona statyczna.

Ustawienia » Dyskusja » Domyślne ustawienia nowych artykułów

Osobiście odznaczam dwie pierwsze opcje: Spróbuj powiadomić… i Zezwól innym blogom… Jest to związane z tym, że funkcja WP odpowiedzialna za te opcje ma problemy z bezpieczeństwem i z tego, co wiem jest blokowana przez serwisy hostingowe. Dobrym rozwiązaniem jest także zainstalowanie wtyczki Disable XML-RPC Pingback, która usuwa problem.

Ustawienia » Bezpośrednie odnośniki » Popularne ustawienia

W tym miejscu należy zaznaczyć Nazwa wpisu, dzięki czemu struktura adresów będzie estetyczna i użyteczna, czyli zoptymalizowana.

http://twojadomena.pl/tytul-wpisu-strony/

To zaznaczenie spowoduje użycie zmiennej /%postname%/. Żeby dodać kategorię do struktury adresów należy wybrać Własny format i dodać zmienną /%category%/%postname%/.

W przypadku starych instalacji WordPress z zaznaczeniem domyślnym Prosty (Domyślny) (?p=123) zmiana na Nazwę wpisu nie wymaga dalszych działań, gdyż WP automatycznie zajmie się przekierowaniami ze starych adresów na nowe. To samo dotyczy zmiany z /%postname%/ na /%category%/%postname%/. W innych przypadkach może być konieczne samodzielne ustawienie przekierowań.

Niezbędne wtyczki

Poniższy zestaw wtyczek wykorzystuje praktycznie na każdej stronie, dlatego według mnie są one niezbędne.

Akismet to plugin antyspamowy będący na standardowym wyposażeniu instalatora WordPress. Prędzej czy później trzeba go włączyć.

Yoast SEO. Wtyczka wspierająca optymalizację SEO witryny. → Kompletna instrukcja konfiguracji Yoast SEO

Google Analytics Dashboard for WP. Statystyki Google Analytics w panelu WordPressa. Bardzo wygodne, gdyż po każdym zalogowaniu widać efekt prac na stroną w postaci wykresu.

TinyMCE Advanced. Wtyczka rozszerzająca funkcje edytora tekstowego. Pomocne przy tworzeniu atrakcyjnie sformatowanego tekstu.

Cookie Consent (wcześniej UK Cookie Consent, pol. Zgoda na Cookies). Wtyczka wyświetlająca, wymagane przez prawo, informacje o ciasteczkach.

Opisy kategorii i tagów

Wpisy » Kategorie/Tagi

W tym miejscu warto przygotować unikalne opisy dla wszystkich kategorii i dla wszystkich tagów, co zwiększy ich widoczność w SERPach. Dobry opis zawiera 300-600 znaków prezentujących, ważne z punktu widzenia użytkownika, szczegółowe informacje o danej kategorii/tagu.

Jeśli jest wykorzystywana wtyczka Yoast SEO, pod opisem znajdują się jej ustawienia. Najważniejsze elementy do uzupełnienia to tytuł i opis SEO. Tytuł powinien krótko i zgrabnie opisywać kategorię/tag, jednak nie powinien być zbyt krótki np. jednowyrazowy (zamiast WordPress np. Wszystko o WordPressie). Natomiast opis powinien zachęcać użytkownika do kliknięcia w link w SERPach.

Nagłówki h1, h2, h3…

Nagłówki w większości szablonów dla WordPressa są ustawione prawidłowo. Jednak warto zweryfikować czy szablon spełnia poniższe wytyczne:

  • tytuł postu/strony jako h1 i nic więcej
  • nazwa strony jako h1, ale tylko na stronie głównej; na pojedynczych wpisach/stronach oraz kategoriach nazwa strony maksymalnie jako h3
  • panel boczny (sidebar) nie powinien być wypchany h2 i h3

Jeśli coś jest nie tak, najczęściej wystarczy edytować pliki post.php i page.php.

Czyszczenie kodu

Kod Javascript i CSS znajdujący się w plikach szablonu należy przenieść do zewnętrznych plików Javascript/CSS. Dzięki temu szablon będzie czysty i lepiej zoptymalizowany pod kątem SEO.

Przyspieszanie WordPressa

Szybkość ładowania strony to obecnie istotny czynnik dla wyszukiwarki Google. Główne zabiegi przyspieszające WP:

  1. Optymalizacja szablonu w celu zmniejszenia ilości połączeń z bazą danych. Należy pozostawić tylko niezbędne połączenia.
  2. Instalacja wtyczki cache. W3 Total Cache albo WP Super Cache. Osobiście preferuję pierwszą.
  3. CDN. W3 Total Cache doskonale współpracuje z CDNami (Content Delivery Network). Wkrótce o tym napisze 😉
  4. Korzystanie z odpowiedniego serwera. Zaryzykuje stwierdzenie, że im większa oszczędność na hostingu, tym dłuższy czas ładowania strony – jeśli się mylę, proszę o komentarz 😉

» Jak przyspieszyć WordPressa? Kompletny poradnik

Paginacja…

… czyli numerowana nawigacja podstron np. kategorii gwarantuje, że wszystkie wpisy zostaną zaindeksowane. W przypadku kategorii bez paginacji z dużą ilością wpisów istnieje ryzyko, że do ostatnich wpisów googlowski bot nie dotrze.

Niektóre szablony obsługują paginację w standardzie, w innych trzeba ją włączyć w ustawieniach. Jednak najczęściej potrzebna jest dodatkowa wtyczka np. WP-PageNavi.

Komentarze są szkodliwe… czasami

Komentarze mogą zepsuć starannie dobraną gęstość słów kluczowych w artykule. To ryzyko występuje szczególnie przy długich, merytorycznych i poradnikowych treściach, które zbierają stosunkowo dużo komentarzy. Całe szczęście można je wyłączyć, zarówno przy stronach jak i przy wpisach.

W innych przypadkach komentarze są mocno pożądane, gdyż dla Google stanowią dowód zaangażowania czytelników i tym samym ciekawej treści na stronie. Najprostszym sposobem na zyskanie większej ilości komentarzy jest pisanie we wciągającym stylu i zwykłe pytanie do czytelników o ich opinie, ich historie na określony temat – uważny czytelnik tego posta znajdzie w nim przykład 😉

Kolejny sposób. Które stwierdzenie jest atrakcyjniejsze: Brak komentarzy czy Brak komentarzy. Twoje myśli są mile widziane! ? Najczęściej można to edytować w pliku index.php lub comments.php.

Dobrą praktyką jest również podziękowanie czytelnikowi po umieszczeniu jego pierwszego komentarza. Można to zrobić poprzez wysłanie wiadomości email lub przekierowanie po skomentowaniu na stronę z podziękowaniami. Pomoże w tym wtyczka np. Yoast Comment Hacks.

Linkowanie do wpisów powiązanych

Ułatwia robotom dotarcie do starszych postów, co poprawia SEO. Dostępnych jest kilka dobrych wtyczek typu related post plugin, ale bardziej preferowana jest edycja kodu szablonu lub ręczne dodanie linków do powiązanych wpisów w trakcie tworzenia posta.

Newsletter

Budowa bazy adresów email użytkowników jest przez wielu marketingowców uważana za kluczowy element każdego ebiznesu, gdyż zapewnia bezpośredni kontakt z zainteresowanymi i tym samym pomaga budować z nimi relacje.

Dobrym miejscem na umieszczenie formularza zapisu (lub linka do niego) jest koniec posta, gdy czytelnik jest po jego owocnej lekturze. Przykładowy tekst do wykorzystania: Lubisz ten wpis? Zapisz się na nasz newsletter, aby dostawać takich więcej!

Drugi dobry moment na zyskanie nowego subskrybenta newslettera występuje, gdy ten napisze swój pierwszy komentarz. Na przykład wtyczka MailPoet oferuje możliwość automatycznego zapisu do bazy – dodaje pod polem na wpisanie komentarza możliwość zaznaczenia: Zapisz mnie do newslettera… Spójrz niżej

Źródła:
 → https://yoast.com/wordpress-seo/
 → http://www.seowordpress.pl/przyklad-konfiguracji-wtyczki-seo-by-yoast/

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.