Po edukacyjnej historii oszustwa na przykładzie HerbonLife, czas na opowieść o błędzie obsługi programu partnerskiego EscapeMagazine przez który straciłem wypłatę – całe szczęście niewielką. Zdaje sobie sprawę z faktu, że w ogólnym mniemaniu społecznym upublicznianie korespondencji jest niestosowne, nieprzyzwoite, nietaktowne, prymitywne, nieeleganckie (i wszystkie inne synonimy). Jednak subiektywnie uznałem, że w przypadku tej historii właśnie korespondencja najlepiej ją opowie, podkreślając jej wartość edukacyjną dla każdego partnera PP. 

Nieprofesjonalna obsługa programu partnerskiego

Zacznę od wstępnego zarysu okoliczności – aby zlecić kolejną wypłatę z EscapeMagazine, musiałem zmienić numer bankowy konta odbiorcy, gdyż mój rachunek został przejęty przez komornika po nieudanym biznesie z nieuczciwym kooperantem. Wysłałem zapytanie do EM w tej sprawie przez formularz kontaktowy.

Moim rozmówcą jest Pani Patrycja Kierzkowska, tytułowy dinozaur polskiego e-commerce. Więcej o tej nieprzeciętnej postaci można znaleźć w sieci.

PK / 10.7.2013

Witam. W przypadku umowy na osobę fizyczną: Do wygenerowanego rachunku (będzie na nim stary numer) proszę załączyć na osobnej kartce proste oświadczenie:

Nagłówek: Zmiana numeru konta

Treść: Ja, imię i nazwisko, NIP/PESEL (podać któryś z tych numerów, który był w umowie) zmieniam numer konta z: (podać stary) na (podać nowy). Zmiana obowiązuje już od rachunku z dnia (wstawić datę
wygenerowaną na rachunku – data ukończenia dzieła, jest podana przed tabelką).

Odręczny podpis: jak w umowie

Ja / 15.7.2013

Dzień dobry. W piątek wysłałem priorytetem rachunek wg wytycznych. Bardzo zależy mi na szybkim przelewie. Kiedy mogę spodziewać się go spodziewać? Miłego dnia

[Po prawie miesiącu…]

Ja / 13.8.2013

Witam. Specjalnie zmieniałem numer konta żeby przelew wpłynął na nowy rachunek a wpłynął na stary, do którego nie mam dostępu. Co Pani proponuje w takiej sytuacji? Miłego dnia

PK / 13.8.2013

Witam. Jeśli rachunek został zamknięty, wpłata zostanie zwrócona i nadana ponownie. Wpłata nie została zwrócona, co oznacza, że wszystkie dane przelewu się zgadzają (imię, nazwisko, adres). Jeśli rachunek istnieje i wszystkie dane się zgadzają (Pana jako właściciela tego rachunku), to nie mam żadnej mocy prawnej, aby taki przelew cofnąć / anulować / reklamować.

Ja / 14.8.2013

Dzień dobry. Rachunek jest aktywny, ale nie mam do niego dostępu, dlatego podałem nowy numer konta. Wydaje mi się, że jedyne uczciwe rozwiązanie to przelew na wskazany numer. Tym bardziej, że osobiście nie popełniłem żadnego błędu, a należnych pieniędzy nie otrzymałem. Miłego dnia

PK / 14.8.2013

Jestem wstanie nadać ponownie przelew, jeśli tamten do mnie wróci. Nadmieniam, że numer konta, na który dokonano wpłaty, jest podany pierwotnie w umowie, nadal – jak Pan twierdzi – jest aktywny i należy do Pana.

Ja / 14.8.2013

…Nadmieniam, że numer konta, na który dokonano wpłaty, jest podany pierwotnie w umowie…

właśnie dlatego go zmieniałem

nadal – jak Pan twierdzi – jest aktywny

tak

i należy do Pana.

nie należy do mnie, nie mam do niego dostępu

Widzę, że się nie dogadamy. uwzględnię ową sytuację w opisie Waszego PP, bo ostatnio najwyraźniej wszystkie podupadają na różnych polach

PK / 14.8.2013

Witam. Do kogo w takim razie należy rachunek? Czy ta osoba nie może Panu przelać tej wpłaty? Jeśli rachunek nie należy do Pana, to zgodnie z polskim prawem, nie ma Pan prawa korzystać z tego rachunku i podawać go w umowach. Wydaje mi się, że taką sprawę powinnam zgłosić do Pana Urzędu Skarbowego, bo coś ewidentnie jest tu nie w porządku.

Straszenie i grożenie nie jest dobrym pomysłem. Może Pan pisać, co Pan chce, nie robi to na mnie żadnego wrażenia. Prowadzę to wydawnictwo od ponad 10 lat, wszystkie wpłaty są regulowane i zawsze w terminach określonych w regulaminie.

Wpłata została dokonana na numer konta, który został podany w umowie.

Numer konta z umowy podał Pan jako swój. Wpłata została nadana ten numer. Zmiana numeru konta na umowie to dobra wola, a nie obowiązek. Zgadzam się powinna nastąpić, moje gapiostwo, że nie nastąpiło, za co mogę jedynie przeprosić, ale to nie zmienia faktu, że numer konta, który podał Pan na umowie, podał Pan jako swój i jest on aktywny (gdyby był nieaktywny, wpłata by wróciła i nie byłoby problemu, aby nadać ją ponownie). W tej sytuacji prawnej, jaka ma teraz miejsce, wpłata trafiła na konto, które istnieje, które było podane jako Pana i jest uznana jako doręczona.

Rozumiem sytuację, ale proszę nie winić mnie, że nie ma Pan dostępu do konta, które podał Pan jako swoje. Nawet gdybym chciała nadać wpłatę ponownie, to nie mam podstawy prawnej, bo wpłata została już nadana na numer konta z umowy i zaksięgowana.

Ja / 14.8.2013

Do kogo w takim razie należy rachunek? Czy ta osoba nie może Panu przelać tej wpłaty?

Rachunek był założony na mnie, ale jest zadłużony – saldo ujemne.

Jeśli rachunek nie należy do Pana, to zgodnie z polskim prawem, nie ma Pan prawa korzystać z tego rachunku i podawać go w umowach. Wydaje mi się, że taką sprawę powinnam zgłosić do Pana Urzędu Skarbowego, bo coś ewidentnie jest tu nie w porządku.

Ha, żałosne…

Straszenie i grożenie nie jest dobrym pomysłem.

to nie jest ani jedno ani drugie – jedynie obiektywne potraktowanie sytuacji – próbuje Pani wymigać się od odpowiedzialności za swój błąd

Może Pan pisać, co Pan chce, nie robi to na mnie żadnego wrażenia. Prowadzę to wydawnictwo od ponad 10 lat, wszystkie wpłaty są regulowane i zawsze w terminach określonych w regulaminie.

niestety tym razem rutyna zadziałała i jeszcze ze mną do towarzystwa

Wpłata została dokonana na numer konta, który został podany w umowie.

i który zmieniłem w aneksie podanym przez Panią zawierającym nawet stosowne do tej sytuacji zdanie o natychmiastowej aktywizacji treści aneksu

Numer konta z umowy podał Pan jako swój. Wpłata została nadana ten na numer. Zmiana numeru konta na umowie to dobra wola, a nie obowiązek.

w moim przypadku to była konieczność

Zgadzam się powinna nastąpić, moje gapiostwo, że nie nastąpiło, za co mogę jedynie przeprosić

dziękuje bardzo, ale nie otrzymałem swojej zapłaty

ale to nie zmienia faktu, że numer konta, który podał Pan na umowie, podał Pan jako swój i jest on aktywny (gdyby był nieaktywny, wpłata by wróciła i nie byłoby problemu, aby nadać ją ponownie). W tej sytuacji prawnej, jaka ma teraz miejsce, wpłata trafiła na konto, które istnieje, które było podane jako Pana i jest uznana jako doręczona.

i które zmieniłem tuż przed przelewem stosownym pismem

Rozumiem sytuację, ale proszę nie winić mnie, że nie ma Pan dostępu do konta

winie Panią, bo dokonała Pani przelewu na konto które usunąłem

które podał Pan jako swoje.

tak, 2 lata temu, niestety świat się zmienia, a rutyna gubi

Nawet gdybym chciała nadać wpłatę ponownie, to nie mam podstawy prawnej, bo wpłata została już nadana na numer konta z umowy i zaksięgowana.

po raz kolejny ‘podstawa prawna’ – czy Pani próbuje mnie przestraszyć czy jest prawnikiem / adwokatem itp? proszę znaleźć podstawę prawną do zrealizowania aneksu, który przedłożyłem na Pani życzenie. numeru konta nie zmieniałem bez powodu, a Pani jak by na złość posłała te grosze na stary numer. tym bardziej, że to są groszę proszę o uregulowanie należności na wskazany numer konta w aneksie – dla wydawnictwa z ponad 10-letnią tradycją to nie powinien być problem

NA TYM KORESPONDENCJA SIĘ ZAKOŃCZYŁA…

… jednak niesmak pozostał i rzutował na dalszą współpracę, co podsumowuje ten dialog z maja 2014…

Witam. Z tego, co pamiętam pisał Pan, że tamto konto jest zadłużone, a nie nieaktywne. Jeśli jest nieaktywne to przelew powinien wrócić, bo tak działa prawo bankowe lub może Pan zamknąć konto w każdej chwili i wypłacić z niego pieniądze.

Nieistotne droga Pani, przelano na konto, które usunąłem i podałem nowe, a więc błąd po Pani stronie i przykre jest to, że Pani się tak bzdurnie broni.

Rachunek został odebrany dzisiaj. Wypłata nastąpi w ciągu 30 dni, zgodnie z terminem w regulaminie. Dalsza korespondencję uważam za zbędną. Fakt, że będzie Pan do mnie pisał w żaden sposób nie wpływa na czas wypłaty. Ja też czekam na przelewy i aby nadać Panu przelew, muszę najpierw otrzymać pieniądze od innych podmiotów.

Wydawnictwo ma tak niskie obroty, że nie może 300zł wypłacić??? ;D

zero zrozumienia, ale rozumie opory

Jeśli przestały Panu odpowiadać zasady programu, może Pan wysłać wypowiedzenie umowy.

zastanowię się nad tą propozycją

… i z lutego 2015…

Dzień dobry. Mój rachunek dotarł? Kiedy mogę spodziewać się wypłaty?

Informację o odbiorze listu ma Pan w trackingu Poczty Polskiej, bo wysłał Pan poleconym.

nie pytałem gdzie mogę sprawdzić, tylko czy dotarł do adresata??????????????

Do tego terminu proszę dodać 30 dni, które jest regulaminowe w przypadku wypłat z PP.

czyli od jakiej daty liczyć?

…i znowu urwanie korespondencji w stylu odpie… się

Czerwiec 2016 to był początek końca męczącej współpracy z programem partnerskim EscapeMagazine prowadzonym przez Panią Kierzkowską. Zleciłem wypłatę, straciłem dostęp do konta partnerskiego a na moje wiadomości zaczął odpowiadać automat informujący o urlopie odbiorców.

Więc posunąłem się do małej prowokacji 😉 Z innego adresu email zasymulowałem brak realizacji złożonego zamówienia w ich sklepie…

Ja: Dzień dobry. Dwa tygodnie temu zamówiłem zestaw książek drukowanych w waszym sklepie i do tej pory ich nie otrzymałem. Proszę o kontakt. Krzysztof

Obsługa EM: Dziękuję za kontakt. Proszę o podanie ID zamówienia, imienia i nazwiska lub maila, ponieważ w bazie nie mamy adresu xxxx@gmail.com. pozdrawiam serdecznie

Ja: 🙂 a macie w bazie partnera swojego programu partnerskiego z adresem pro.grands@gmail.com? Bo czeka na kontakt w sprawie zaległej wypłaty… i wiadomości pozostają bez odpowiedzi a tu tak szybko się pojawiła… dziwne, a może nie… jeszcze nie wiem. jak rozwiążemy ten problem?

Po tym cwanym zabiegu Pani Kierzkowska odpisała i łaskawie oznajmiła, że…

Witam. Dostałam info od BOK. Nie odpowiadam na Pana wiadomości, bo nie odebrał Pan wysłanego przeze mnie PIT-u (na szczęście prawo reguluje takie sytuacje). Zawiesiłam Panu konto, zgodnie z regulaminem programu o braku kontaktu. Rachunek zostanie opłacony do końca lipca, a konto nie będzie odwieszone.

Na co ja…

Ale co ma wspólnego poinformowaniem o stanie rzeczy do odebranego pitu? Skoro używacie terminu “zawieszone” zamiast “usunięte” miałem nadzieje, że zostanie odwieszone po wyjaśnieniach, ale dopiero mały myk zmusił was do zwykłej odpowiedzi – tak się nie robi, dla kilku sprzedaży 😉

Opłacenie do końca lipca łamie wasz regulamin, bo termin 30 dni jest przekroczony

Ale dzięki za ciekawy materiał… folder “post o escapemagazine” puchnie 🙂 Wisienką na torcie będzie nieopłacenie 200-złotowego rachunku w terminie

…plus to w odpowiedzi do Pani Anny Matusewicz obsługującej sklep EM…

Jaki inny program partnerski blokuje konto (i ewentualne prowizje) za brak kontaktu z partnerem?

Jestem w kilkunastu i pierwszy raz spotykam się z takim manewrem.

A jeśli Wasze maile do mnie nie docierały, bo macie błąd po stronie serwera wysyłkowego? Jeśli poczta nie dostarczyła awizo?

Proszę konto odblokować i wysłać raz jeszcze to co potrzebujecie

Na tym korespondencja i moja współpraca z EscapeMagazine zakończyła się. Po pewnym czasie program partnerski EM został zamknięty na rejestracje nowych partnerów.

Jaki morał?

Oczywiście w moim subiektywnym odczuciu, błąd popełniła Pani Kierzkowska przelewając środki na stare konto bankowe pomimo stosownego aneksu, którego nie uwzględniła, a który wskazała jako wymagany do zmiany numeru rachunku. Powinna za swoją pomyłkę z własnej kieszeni opłacić partnera, ale ta oczywistość nie jest oczywistością dla wszystkich.

Partner programów partnerskich musi pamiętać, że jest tylko jedną z wielu mrówek dla zarządzających PP i to oni decydują o:

  • produktach na których partner zarabia
  • atmosferze i warunkach współpracy

Bywa, że zarządcy PP czują się na tyle wszechmocni, że kradną prowizje partnerom np. poprzez niezatwierdzenie. Stąd w kursach o zarabianiu w programach partnerskich można znaleźć sposoby na weryfikacje naliczeń prowizji, choć wszystkie z nich są ułomne i niedoskonałe.

Programy partnerskie mają wiele zalet, ale ich główna wada, czyli zależność wieloosobowego biznesu od kilku grzesznych i nieprofesjonalnych osób, może skutecznie przyćmić walory afiliacji. Dlatego drogi partnerze…

…prędzej czy później wystrugaj własny praktyczny produkt pomocny innym, który będzie w pełni zależny od Ciebie. Może to być produkt materialny lub cyfrowy tj. kurs online, ebook, audiobook, grafika, portal / sklep internetowy, aplikacja mobilna, gra komputerowa, oprogramowanie itd. Oczywiście brak wiedzy i umiejętności do realizacji zaawansowanych projektów można wyeliminować edukacją. Według mnie stworzenie własnego produktu z którym można się identyfikować powinno być głównym celem, zarówno zarobkowej jak i ideowej, aktywności w Internecie.

Napisz komentarz. Twoje myśli są tu zawsze mile widziane ↓

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

ebizpro.pl wykorzystuje ochronę antyspamową Akismet. Szczegóły nt. przetwarzania danych w Polityce Prywatności »